|
Åpenhetsloven skal fremme virksomheter sin respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Å bidra til ansvarlig næringsliv er et fokusområde for oss i UNIQA AS. Vi jobber aktivt for at våre leverandører, forretningsforbindelser og egne ansatte både opplever og fremmer grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Ansvarlig næringsliv reguleres reguleres blant annet i åpenhetsloven. På denne siden kan du lese mer om hvordan vi jobber med åpenhetsloven hos oss.
Arbeidet med åpenhetsloven i UNIQA AS er grovt sett organisert i følgende arbeidsfaser:
Denne prosedyren er basert på metodikk og arbeidsflate fra Tavler AS.
UNIQA AS er en totalleverandør av lekeplass, nærmiljøanlegg og uterom med 19 ansatte, som omsetter for ca MNOK 90. Selskapet ble etablert i 2009.
UNIQA er satt i verden for å skape rammer som utvikler barn og voksne og skaper harmoni og glade mennesker. Selskapet lager unike utendørsmiljøer som skaper verdi for brukerne. UNIQAs sortiment består av et unikt utvalg produkter fra eksklusive leverandører og egenutviklede produkter. Våre prosjekter skapes med et primært fokus på brukernes behov og ønsker.
UNIQA AS gjennomfører grundige aktsomhetsvurderinger som omfatter deres egne produkter og tjenester, arbeidsoperasjoner, leverandører og forretningsforbindelser.
Policy for ansvarlig næringsliv skal brukes internt i vår egen bedrift og også overfor våre leverandører og forbindelser, slik at vi alle jobber systematisk og i samme retning når det gjelder ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Policy for ansvarlig næringsliv i UNIQA AS er et integrert policy-dokument, som ivaretar alle tre fokusområder for ansvarlig næringsliv.
Etiske retningslinjer brukes internt i vår egen bedrift og også overfor våre leverandører og forbindelser, slik at vi alle er omfattet av de samme retningslinjene for etisk forretningsvirksomhet.
Dette styrende dokumentet brukes som vedlegg til standardkontrakter med leverandører/forbindelser, slik at vi avtalefester hensyn til ansvarlig næringsliv i alle kontraktsinngåelser.
Dette styrende dokumentet sendes ut til de aktørene som skal evaluere seg selv med tanke på egne bidrag til ansvarlig næringsliv.
Dokumentet sendes ut i sin helhet etter tilpasning til utsendelsen, eller så kan relevante spørsmål hentes ut og sendes separat, dersom det er behov for mer spisset informasjonsinnhenting.
Dokumentet brukes i UNIQA AS som veileder til hvordan spørsmål fra allmenheten tas imot, bearbeides og eventuelt svares opp.
Svarmalen i dette styrende dokumentet brukes også til faktiske besvarelser av spørsmål/informasjonskrav knyttet til aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven.
Vi i UNIQA AS startet med å forankre arbeidet med åpenhetsloven gjennom å implementere våre policyer og retningslinjer for ansvarlig næringsliv i virksomheten.
Med våre retningslinjene som utgangspunkt, gjennomførte vi deretter våre aktsomhetsvurderinger. Dette gjorde vi gjennom først å kartlegge våre egne arbeidsoperasjoner, leverandører og forretningsforbindelser. Kartleggingen ga oss informasjon til å få opp et samlet risikobilde.
Basert på våre vurderingene har UNIQA AS identifisert enkelte risikoforhold knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, som vil løftes opp i denne redegjørelsen.
Grovt sett består risikoforholdene ovenfor av fire grupperinger av aktsomhetsrisiko som det vil redegjøres nærmere for nedenfor.
Risikoforholdene knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, er sortert etter:
Konsekvens - alvorlig
Sannsynlighet – middels
En del klær og utstyr handles inn fra områder hvor vi vet at det kan forekomme brudd på grunnleggende menneskerettigheter. På grunn av dette- og manglende kontroll i leverandørkjedene, bidrar vi indirekte til brudd på grunnleggende menneskerettigheter. Det er spesielt underleverandører som vi har lite kontroll på. Vi er mest usikre på leverandører av klær, verktøy, maskiner og utstyr.
Sannsynligheten vurderes til stor som følge av at vi mangler kontroll og vi vet fra bl.a. DFØ sin høyrisikoliste at det er høy risiko i verdikjeden, både på sammenstilling, komponentnivå og råvare. Produktene produseres ofte i land som har lite fokus på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Ved å gjennomføre egne påseplikter og sette krav om påseplikt til leverandører i risikofylte bransjer om å gjøre det samme, håper vi at underleverandører som vil ta inn over seg at det kan komme konsekvenser av å fortsette med den adferden. Vi tror at det kan redusere sannsynlighet for brudd eller at bruddene blir mindre alvorlige.
UNIQA AS oppfordrer ansatte og andre til å varsle om faktiske eller mulige brudd på anstendige arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter.
Dette kan blant annet gjøres ved:
Redegjørelse kan leveres på forespørsel til info@uniqa.no