Kort om åpenhetsloven

Åpenhetsloven skal fremme virksomheter sin respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, samt sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.


 

Vi jobber for å fremme anstendige arbeidsforhold og menneskerettigheter

Å bidra til ansvarlig næringsliv er et fokusområde for oss i UNIQA AS. Vi jobber aktivt for at våre leverandører, forretningsforbindelser og egne ansatte både opplever og fremmer grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Ansvarlig næringsliv reguleres reguleres blant annet i åpenhetsloven. På denne siden kan du lese mer om hvordan vi jobber med åpenhetsloven hos oss.

Arbeidet med åpenhetsloven i UNIQA AS er grovt sett organisert i følgende arbeidsfaser:

Tilrettelegging

  • Etablere omfang for arbeidet med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger
  • Overordnet kartlegging av:
     
    • Egne arbeidsoperasjoner
    • Produkter/tjenester
    • Leverandører/forbindelser
  • Involvere deltakere i arbeidet
  • Identifisere og analysere interessenter til arbeidet

Aktsomhetsvurderinger

  • Forankre arbeidet
  • Utvikle/forbedre og forankre retningslinjer for ansvarlig næringsliv
  • Kartlegge faktiske og mulige negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
  • Iverksette tiltak for faktiske forhold (brudd) og vesentlig risiko knyttet til brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
  • Kontrollere og dokumentere effekt av tiltak
  • Kommunisere med interessenter
  • Gjenopprette og erstatte ved faktisk skade på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold

Denne prosedyren er basert på metodikk og arbeidsflate fra Tavler AS.


Åpenhetsloven gjelder for alle selskapene i UNIQA AS

UNIQA AS er en totalleverandør av lekeplass, nærmiljøanlegg og uterom med 19 ansatte, som omsetter for ca MNOK 90. Selskapet ble etablert i 2009.

UNIQA er satt i verden for å skape rammer som utvikler barn og voksne og skaper harmoni og glade mennesker. Selskapet lager unike utendørsmiljøer som skaper verdi for brukerne. UNIQAs sortiment består av et unikt utvalg produkter fra eksklusive leverandører og egenutviklede produkter. Våre prosjekter skapes med et primært fokus på brukernes behov og ønsker.

UNIQA AS gjennomfører grundige aktsomhetsvurderinger som omfatter deres egne produkter og tjenester, arbeidsoperasjoner, leverandører og forretningsforbindelser.


Våre retningslinjer og rutiner knyttet til ansvarlig næringsliv

  • UNIQA AS sine retningslinjer for ansvarlig næringsliv
  • Dette dokumentet brukes for å ha kontroll på hvilke styrende dokumentet som til enhver tid gjelder for ivaretakelse av ansvarlig næringsliv i Østheimgruppen, og for å ha kontroll på hvem i konsernet som har ansvar for hvilke fokusområder innen ansvarlig næringsliv.
  • Ansvarlig næringsliv er kategorisert i følgende tre fokusområder i Østheimgruppen:
     
    • Menneskerettigheter i samfunnene vi opererer i
    • Anstendige arbeidsforhold, som hensyntar menneskerettigheter, HMS og lønn i forbindelse med arbeidsoperasjoner
    • Hensyn til ytre miljø, natur og dyreliv, i forbindelse med vår virksomhet

Policy for ansvarlig næringsliv

Policy for ansvarlig næringsliv skal brukes internt i vår egen bedrift og også overfor våre leverandører og forbindelser, slik at vi alle jobber systematisk og i samme retning når det gjelder ivaretakelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Policy for ansvarlig næringsliv i UNIQA AS er et integrert policy-dokument, som ivaretar alle tre fokusområder for ansvarlig næringsliv.

Etiske retningslinjer (interne og eksterne)

Etiske retningslinjer brukes internt i vår egen bedrift og også overfor våre leverandører og forbindelser, slik at vi alle er omfattet av de samme retningslinjene for etisk forretningsvirksomhet.

Kravliste til leverandører og forbindelser

Dette styrende dokumentet brukes som vedlegg til standardkontrakter med leverandører/forbindelser, slik at vi avtalefester hensyn til ansvarlig næringsliv i alle kontraktsinngåelser.

Spørsmålsregister til utsendelse for egenevaluering

Dette styrende dokumentet sendes ut til de aktørene som skal evaluere seg selv med tanke på egne bidrag til ansvarlig næringsliv.

Dokumentet sendes ut i sin helhet etter tilpasning til utsendelsen, eller så kan relevante spørsmål hentes ut og sendes separat, dersom det er behov for mer spisset informasjonsinnhenting.

Redegjørelse for åpenhetsloven

  • Redegjørelsesdokumentet brukes i forbindelse med den offentlige redegjørelsen med frist 30. Juni hvert år, og mot allmennheten for øvrig ved å kunne bestilles på hjemmesiden. Til tross for at vi formelt ikke er omfattet av åpenhetsloven.
  • Dette for å vise hvordan UNIQA AS arbeider målrettet og systematisk med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderinger og hva som er å betrakte som vesentlige resultater fra aktsomhetsvurderingene som er gjennomført.

Besvarelser for åpenhetsloven

Dokumentet brukes i UNIQA AS som veileder til hvordan spørsmål fra allmenheten tas imot, bearbeides og eventuelt svares opp.

Svarmalen i dette styrende dokumentet brukes også til faktiske besvarelser av spørsmål/informasjonskrav knyttet til aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven.


Dette er våre aktsomhetsvurderinger

Vi i UNIQA AS startet med å forankre arbeidet med åpenhetsloven gjennom å implementere våre policyer og retningslinjer for ansvarlig næringsliv i virksomheten.

Med våre retningslinjene som utgangspunkt, gjennomførte vi deretter våre aktsomhetsvurderinger. Dette gjorde vi gjennom først å kartlegge våre egne arbeidsoperasjoner, leverandører og forretningsforbindelser. Kartleggingen ga oss informasjon til å få opp et samlet risikobilde.

Basert på våre vurderingene har UNIQA AS identifisert enkelte risikoforhold knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, som vil løftes opp i denne redegjørelsen.

Grovt sett består risikoforholdene ovenfor av fire grupperinger av aktsomhetsrisiko som det vil redegjøres nærmere for nedenfor.

Risikoforholdene knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, er sortert etter:

  • Konsekvensvurderinger opp mot lovens formål og UNIQA AS sine ambisjoner for sosial bærekraft
  • Sannsynlighetsvurderinger (fra faktiske hendelser til svært lite sannsynlig)
  • Påvirkningsmuligheter på faktiske forhold og risiko
  • Kvalitet på informasjonen som ligger til grunn for aktsomhetsvurderingene


Manglende kontroll på underleverandører

Konsekvens - alvorlig

Sannsynlighet – middels

Hva er vi usikre på når det gjelder underleverandører?

En del klær og utstyr handles inn fra områder hvor vi vet at det kan forekomme brudd på grunnleggende menneskerettigheter. På grunn av dette- og manglende kontroll i leverandørkjedene, bidrar vi indirekte til brudd på grunnleggende menneskerettigheter. Det er spesielt underleverandører som vi har lite kontroll på. Vi er mest usikre på leverandører av klær, verktøy, maskiner og utstyr.

Hvorfor har usikkerheten fått denne risikovurderingen?

Sannsynligheten vurderes til stor som følge av at vi mangler kontroll og vi vet fra bl.a. DFØ sin høyrisikoliste at det er høy risiko i verdikjeden, både på sammenstilling, komponentnivå og råvare. Produktene produseres ofte i land som har lite fokus på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Tiltak for å håndtere risiko

  • Ivareta egen påseplikt. Vi skal være tett på underentreprenører for å ivareta påseplikten vår, og for å identifisere og reagere på brudd på grunnleggende menneskerettigheter som slaveri, anstendige boforhold, usikre arbeidsoperasjoner osv.
  • Distribuere ØG sine krav til leverandører til alle våre underleverandører for bedre forståelse og kompetanse rundt arbeid for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Hva er forventet/faktisk effekt av tiltak?

Ved å gjennomføre egne påseplikter og sette krav om påseplikt til leverandører i risikofylte bransjer om å gjøre det samme, håper vi at underleverandører som vil ta inn over seg at det kan komme konsekvenser av å fortsette med den adferden. Vi tror at det kan redusere sannsynlighet for brudd eller at bruddene blir mindre alvorlige.


Varsler om faktiske og mulige brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos UNIQA AS sine leverandører

UNIQA AS oppfordrer ansatte og andre til å varsle om faktiske eller mulige brudd på anstendige arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter.
Dette kan blant annet gjøres ved:

  • Varsling internt: info@uniqa.no
  • Varsling til offentlig myndighet: Arbeidstilsynet, Forbrukertilsynet, likestillings- og diskrimineringsombudet er eksempel på dette.
  • Varsling til offentligheten

Redegjørelse kan leveres på forespørsel til info@uniqa.no