Tilbake

Å balansere

Balanselek er morsomt og utfordrende, og styrker barns utvikling på flere områder. Å balansere betyr å bruke kroppen uten å falle, og handler derfor om å holde kroppen i balanse til tross for ytre påvirkninger, både når den er stasjonær og i bevegelse.

Balanseverktøy støtter barns utvikling

Ettersom det er en generell tendens til mer stillesittende aktiviteter, bør rammer med høy lekeverdi ha rikelig mulighet for at barn kan inkludere balanse i leken (PLAY). Klatrestativ, husker, vipper, krypende tunneler, trampoliner, sklier, ballbaner og bøttevinduer inviterer barnet til å utfordre og trene balansen.

Balanse og kroppskontroll

Lek (PLAY) som utfordrer balansen, trener bl.a. den vestibulære sanseintegrasjonen. Med en velfungerende sanseintegrasjon registrerer det vestibulære sanseapparatet om kroppen vår er i balanse og setter i gang muskelsammentrekninger for å opprettholde/gjenopprette balansen og gjøre bevegelsene jevne. Den støtter kroppskontroll og muliggjør deltakelse i lek (PLAY), sosiale (SOCIAL) interaksjoner og læringsaktiviteter (LEARN).

Balanse og sosial utvikling (SOCIAL)

En velutviklet balanseevne støtter barn i å delta i meningsfulle aktiviteter, og engasjere seg i interaksjoner som er grunnleggende for sosial utvikling (SOCIAL). Det kan f.eks. være på lekeplassen, i skolegården, i barnehagen eller klasserommet, hvor det hele tiden stilles krav til en velfungerende balanseevne.

 

Balanse og læring (LEARN)

Når barn trener balanse, støtter det skolerelaterte aktiviteter og læring. De får en grunnleggende forståelse av balanseprinsipper, og en god postural kontroll og muskelstyrke. Det muliggjør mestring av øye-hånd-koordinasjon, at de kan snu hodet mot det som krever oppmerksomhet uten å miste balansen, samt sitte lenge uten å bli sliten.

Vil du vite mer er du hjertelig velkommen til å kontakte oss. Vi gleder oss til å hjelpe