Tilbake

Holmegårdsskolen 

I Holmegårdsskolens skolegård er det skapt et miljø som støtter og inviterer til variert felles lek, læring og bevegelse av ulike slag, samt spennende muligheter for opphold over lekeplassområdet (for barn i 0-6 klasse). De utvalgte lekeapparatene (rørhuske, bønnesekkstang, rodeobrett, dobbel vippe, stort klatrestativ med sklie) kan alle brukes av flere barn samtidig, og fremmer dermed samspill, felles lek og sosialisering på tvers av lekeplassen .

Utledet av skolens ønsker er den prioriterte soneinndelingen i forhold til egnede aktiviteter understøttet av et tydelig visuelt skille. Dette begrenser også behovet for gårdsvakter, samtidig som det skapes mer spesialbygde rom for aktivitet.

Lekeplassen er dermed delt inn i øyer i forskjellige farger (rød, blå, gul og grønn) med ulike aktivitetsmuligheter, som fungerer som landemerker når barna er ute og skal leke: Den røde byr altså på to trampoliner plassert i kupert terreng og en dynamisk dobbeltvippe, som igjen kan brukes av flere barn samtidig.

Den blå øya består av et stort, seks meter høyt klatrestativ med skli, som oppmuntrer til klatring og testing av styrke. Den gule øya består av to fuglereirhusker, hvor flere barn kan svinge seg, uten å være adskilt fra den generelle aktiviteten på torget, samt kolbøttestenger som inviterer til utfolding av ulike øvelser, og et mindre område for hvile. Og til slutt byr den grønne øya på et kupert terreng, samt et rodeobrett som vipper, svinger og snurrer samtidig, og igjen kan brukes av flere barn samtidig.Alle øyer og termoplast er utformet i en slik en slik at de har samme utseende som det grunnleggende gummibelegget i skolegården. Dette skaper et harmonisk, integrert uttrykk på tvers av hele lekeplassen.

Det etableres et tredekke rundt et eksisterende tre i skolegården, som både skal fungere som oppholdssted og scene for de som ønsker å danse, opptre eller bruke det til undervisningsformål. Likeledes vil det etableres et tredekke ved siden av eksisterende multibane med plass til busker og planter, som inviterer brukerne til å trekke seg tilbake fra de mer aktive sonene og observere andres spill på avstand, eller spillet på multibanen.

Termoplastanlegg er et gjennomgående aspekt av lekeplassen med ulike farger og stimuleringsinnhold: ostelek, lære om kontinenter, lære om brøker, alfabetkurs, haltende vindu, løpe-/gåbane og en bane som binder hele gården sammen, som også kan fungere som mooncar-bane. De åpne mulighetene overalt på lekeplassen er viktige kjennetegn, da barna dermed utfordres til både lek og læring ved å slippe kreativiteten løs.

Er du blitt inspirert vil vi veldig gjerne hjelpe deg